Anmeldelser

Å lytte til alle sider

Wild Wild Country forteller en spektakulær historie om etterforskningen av en sekt i Oregon på 1980-tallet, og slipper alle de involverte respektfullt til.

Kom inn i hagan min

Ta med kapitalen din

Sett deg her på gresset

Gå med på alt jeg sier

De satirisk anklagende åpningsstrofene på Jokke & Valentinerne-albumet Frelst! fra 1991 parodierer Maharishi Yogi, inderen­ som introduserte transcendental meditasjon (TM) til den vestlige verden. Ellers­ hang han med Beach Boys og The ­Beatles, og reiste rundt i sitt private­ ­helikopter.

By mot land

Yogien fikk kritikk for forfengelighet og ­materialisme, men sammenlignet med guruen Bhagwan Shree Rajneesh i Wild Wild Country, var han den reneste haugianer. Netflix-serien følger bevegelsen til Rajneesh, fra et moderat, men hurtig voksende ashram (et slags klostervesen) i India, til et stormannsgalt prosjekt på det tidlige 1980-tall: Å etablere en egen by og et eget samfunn i det indre Oregon, nordvest i USA.

Guruen forkynte fri seksualitet,­ likestilling og meditativ åndelighet, og var samtidig en varm forsvarer av materielle herligheter. Han eide 19 Rolls Roycer, flere private jetfly og bar kostbare smykker.

Når flere tusen av hans rødkledde, urbane, hippieaktige og velutdannede tilhengere ankommer sitt nye tilholdssted, blir det umiddelbart strid med de 40, ­betydelig mer jordnære, innbyggerne i Antelope. Byen var skapt for at pensjonerte arbeidere kunne­ nyte sitt otium i fred og ro, og inntoget av høylytte frisinnete med markeringsbehov – og etter hvert automatvåpen og egen politistyrke – ble dårlig mottatt.

LES OGSÅ: Netflix-serien Altered Carbon reiser spørsmål om hva som skjer med menneskeverdet og etterlivet når teknologien har gjort mennesker udødelige.

Uten forteller

Serien skildrer rettstvister, ulovlig avlytting, drapsforsøk, brannstiftelser og salmonellaforgiftning med utspring i sektens laboratorium. I tillegg til en hardhjertet mani­pulasjon av et fylkesvalg, der bevegelsen busset inn hjemløse fra USAs storbyer for å gi dem stemmerett lokalt.

De spektakulære hendelsene formidles uten overordnet forteller­stemme, men med ordene til de som opplevde det selv. I nennsomt lyssatte intervjuer, filmet fra gjennomtenkte vinkler og med passende bakgrunner møter vi politikere, lokal­befolkning, statsadvokater,­ etter­forskere og ikke minst ­personer med ulike tillitsverv i sekten.

Angrer ikke

De forskjellig­artede versjonene av det som skjedde fascinerer i seg selv, særlig når seriens hovedperson, den karismatiske Ma Anand Sheela forteller. Som Bhagwans personlige sekretær fungerte hun som sektens administrative leder, og det var den glødende, kanskje til og med fanatiske Sheela som tok initiativet til bevegelsens kriminelle handlinger i kampen for å opprettholde den nye byen i ødemarka.

Nåtidsintervjuene med henne­ viser ingen angrende synder – selvrettferdigheten synes uforandret. Man kan si akkurat det samme om representantene fra påtalemyndigheten, mens lokal­befolkningen fremstår mer ­resignert.

LES OGSÅ: Eksperter advarer mot Netflix-serien 13 Reasons Why.

Ukjent historie

De seks time­lange episodene av Wild Wild Country er en historie om makt. Om livet på toppen av en ressurssterk, religiøs institusjon og om myndighetenes kamp mot den. Mest av alt undrer man: Hvorfor er ikke dette mer omtalt? ­Lignende kultus-fortellinger, som drapene utført av kretsen­ rundt Charles Manson og masse­selvmordene i Jonestown og Waco har for lengst blitt en del av populærkulturen og true crime-industrien, mens denne historien har ligget urørt til nå.

Det hele fortelles med et ­imponerende vell av samtidige TV-opptak og sektens interne filmer,­ animerte sekvenser og ferske westernfilm-aktige tablåer fra dagens Oregon. Netflix har brukt betydelige ressurser som viser at de mener alvor med egne produksjoner. Dette er en serie med muskler og vilje.

Respekt

Den beslektede dokumentarserien Making a ­Murderer (2015) ble en suksess, men led under ensidig og tendensiøs vinkling og en krimgåte som ikke maktet å fylle ti tilmålte episoder. Wild Wild Country har stor respekt for sine intervju­objekter og lar det være opp til seeren å komme med moralske vurderinger. Vekslingene mellom sektmedlemmenes, lokalsamfunnets og påtalemyndighetenes perspektiver er elegant og empatisk utført, vi får forståelse for aktørene på alle sakens sider.

Serien er utpreget fjernsynsmateriale, den krever ikke ­samme konsentrasjon som ­dokumentarer ment for kino­lerretet. Man kan utmerket forlate skjermen for å lage en kopp te, lite av betydning har skjedd mens man har vært borte. Den kunne altså vært kortere, mer fokusert.

LES OGSÅ: – Religion i TV-serier blir fort enten veldig destruktivt eller veldig misjonerende, sier TV-forsker.

Juss og etikk

Kanskje den også kunne spandert tid på ­ytterligere utdypning av Rajneesh-tilhørernes­ religiøse fundament. Lite blir opplyst om tankesystemer og hva disse New Age-pionerne faktisk trodde på. Tidsånden, videreføringen av sekstiåtternes revolusjonære tanker mot et etablert borgerskap tematiseres også lite. Kulten var et produkt av sin tid, det er vanskelig å forestille seg at noe lignende kunne hendt i dagens mer gjennomsiktige verdenssamfunn.

I stedet er Wild Wild Country en engasjert utforskning av juss og etikk. Den handler om tolkning av grunnloven og individuelle rettigheter og diskuterer om midlene helliger målet. Den viser hensynsløshet og advarer mot gruppementalitet uten å insistere. Den ryster, underholder og balanserer på medfølende vis behovet for tilhørighet med skepsis mot annerledeshet. Lite menneskelig er den fremmed.

Les mer om mer disse temaene:

Einar  Aarvig

Einar Aarvig

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser